Modificari contractuale in asigurarile facultative CASCO
Categorie : Actualitate | Data : 15-04-2013
Asiguratorii au inceput sa limiteze posibilitatea clientilor de a-si alege service-ul pentru reparatiei masinii asigurata cu Casco.
La inceput companiile de asigurari aveau o lista de service-uri partenere care erau recomandate clientilor. Daca acestia optau pentru o unitate reparatoare din lista prevazuta in contract, puteau sa isi recupereze masina imediat ce era reparata si se primea acceptul de plata, chiar daca plata efectiva se facea la o data ulterioara. Daca, in schimb, clientul opta pentru alt service, trebuia sa astepte pana cand asiguratorul achita costurile reparatilor sau sa plateasca singur, urmand sa recupereze ulterior suma achitata, de la asigurator.
Totusi companiile de asigurari au incercat sa introduca, treptat, ca obligativitate respectarea listei de service-uri. Astfel, la incheierea contractului, clientul stie exact care sunt locurile unde isi poate repara masina. In cazurile de dauna pe RCA aceste clauze nu sunt posibile, cei care sunt afectati de un accident auto, au dreptul de a-si alege locul unde pot efectua reparatiile. Acest lucru se intampla deoarece cel care plateste asigurarea obligatorie nu este si cel care beneficiaza de ea in caz de accident. In schimb, contractele CASCO care sunt facultative, permit astfel de clauze.
Motivul pentru care au fost introduse este ca multe service-uri au preturi nejustificat de mari pentru piese de schimb si manopera. Astfel se opteaza pentru locuri unde aceleasi reparatii pot fi facute la preturi mai mici.
In prezent, cele mai multe comanii de asiguri nu au creat ca obligatorie alegerea unitatilor de reparatie, din lista introdusa in contract. Totusi, pentru a incuraja clientii sa opteze la service-urile partenere, ofera reduceri de pana la 18% din prima de asigurare.
O alta practica este impunerea prin contract, ca in cazul masinilor mai vechi de 3 ani, pentru care se doreste alegerea unui service care nu se afla in lista partenerilor, sa se perceapa o prima suplimentara. Tot o varianta pentru a favoriza alegerea service-urilor partenere este introducerea de fransize la dauna in cazul in care se alege alta service.
Tot pentru a micsora costurile, unii asiguratori au ales sa aduca ei insisi piese de schimb de la furnizorii proprii, direct in serviceul unde se efectua reparatia.
Pana de curand clientii puteau obiecta la aceste reglementari, deoarece era necesar ca reparatia masinii sa se faca in reprezentante pentru pastrarea garantiei. Dar acest aspect a fost reglementat in 2010 de catre Comisia Europeana care a introdus noi reguli, conform carora producatorii auto nu mai pot impune clientilor service-uri pentru a-si repare masinile in perioada de garantie.
In 2012 sumele platite pe CASCO au scazut fata de 2011 cu aproximativ 2%, ajungand a 1,95 mld lei. Acest lucru poate fi explicat prin clauzele contractuale descrise mai sus.